Sørensen Smarthus ønsker å gi alle våre kunder den beste servicen. For å sikre at alle kundene våre er tilfredse har vi derfor tatt frem disse kjøpsvilkårene. Når du kjøper en vare hos oss så godtar du også disse kjøpsvilkårene.
Generelt:
Betingelsene for salg gjelder ved alle handler gjennomført fra sorensen-smarthus.no sin nettbutikk, så lenge ikke annet er avtalt.
Sørensen Smarthus er etter Forskrift om elektrisk utstyr §13 pliktig til å informere våre kunder om at salg og markedsføring av elektrisk materiell beregnet på å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg, kun kan installeres av en registrert elektrikervirksomhet.
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har laget en veiledning som forklarer hva du som privatperson kan gjøre selv.
Sørensen Smarthus yter garanti og reklamasjon på produktene i hht. produsentens garanti samt norsk forbrukerkjøpslov. Vi tar ikke ansvar for feil installasjon eller produkter som ikke er installert etter forskriftene.
Vi tar forbehold om feil i pris, produktbeskrivelse og produktbilde.
Kundens forpliktelse:
Vedkommende person eller foretak registrert som kunde hos Sørensen Smarthus er alltid ansvarlig for betaling av varer og tjenester levert av Sørensen Smarthus. Ansvaret gjelder også andres benyttelse av kundens tilgang, også uvedkommendes bruk såfremt det ikke påvises at uaktsomhet av Sørensen Smarthus har ført til misbruket. Alle kjøp forutsettes utført av personer over 18 år eller etter samtykke fra verge. All kommunikasjon vil skje via epost eller andre elektroniske meldingstjenester.
Levering:
Sørensen Smarthus tilstreber å levere bestilte varer så fort som mulig. Normalt sendes bestilte varer senest 2 dag etter bestilling hvis alt er lokalt på lager. Varer med lagerstatus «på leverandørlager» sendes normalt i løpet av 2-5 virkedager. Alle leveringstider som blir oppgitt av Sørensen Smarthus må anses som veiledende. Levering tidligere enn antatt dato må kunne forventes. Med leveringstid menes tidspunkt for ankomst av varer til vårt lager. Medgått tid til plukking, pakking og evt. produksjon kommer i tillegg før innlevering av forsendelsen til transportør. Når tid er oppgitt i antall dager menes virkedager. Befrakters tid kommer alltid i tillegg. Vi forbeholder oss retten til å avvike oppgitt leveringstid uten nærmere varsel.
Lagerstatus er basert på informasjon fra våre leverandører og vårt eget lager. Vi tar forbehold mot feil.
Evt. prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt vil derfor ikke få tilbakevirkende kraft med mindre opprinnelig pris er feil eller feil pris er oppgitt til Sørensen Smarthus fra vår leverandør.
Sørensen Smarthus forbeholder seg rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i feil ved annonsering, prissvingninger og lagersituasjon samt å levere tidligere enn forespeilet dato.
Sørensen Smarthus leverer varer innen Norge med unnagelse av Svalbard og Jan Mayen.
Beløp for kjøp vil fremgå som «Resevert» på bankkonto/VIPPS frem til ordre sendes. Frakt betales av kjøper utfra den valgte forsendelsesmåten, og kommer i tillegg til varenes pris. Fraktsatser blir opplyst når varene er lagt i handlekurv under kjøpsprosessen. Velges «Lokal henting», vil kunden informeres på e-post når produkterne er klar for henting.
Sørensen Smarthus kan velge å sende enkelte varer direkte fra sentrallager. Varer som sendes som egne kolli, sendes uavhengig av andre kolli i ordren. Dette påvirker ikke fraktkostnaden, men varene kan komme fram på forskjellige tidspunkt.
Alle pakker som sendes fra oss er forsikret mot skade under transport. Sørensen Smarthus tar ansvaret for evt. skader eller tap slik at du som kunde ikke vil lide noe tap. Forutsetningen er at skademelding fylles ut hos posten med en gang pakken er mottatt.
Pris:
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
Garanti:
Garanti gis av produsent, distributør eller forhandler og gjelder alle feil på produktet som ikke er utøvet av bruker med vilje eller uaktsomhet. Det er som regel minimum ett års omleveringsgaranti til forbrukere på de aller fleste varer. Dette er en garanti som går ut over Forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett som i utgangspunktet gir rett til reparasjon av den samme varen. Med vår omleveringsgaranti får du garantert ny del ved feil. Ved næringskjøp, altså kjøp der annet navn enn privatperson er ført på faktura, er reklamasjonsretten begrenset til 1 – ett – år samt ex. works betingelser med mindre produsentens garantibetingelser tidsmessig eller på annet vis er vesentlig kortere avgrenset. Ved næringskjøp dekker vi kun returfrakt fra oss ved reklamasjon. Garanti bortfaller dersom utstyr behandles feil, eller dersom varer er defekt p.g.a. andre ytre påvirkninger. Sørensen Smarthus dekker ikke følgefeil med mindre dette klart kan dokumenteres og samtlige implementerte enheter er kjøpt hos oss. Betingelser for innsending av varer til service er gjeldende ved alle kjøp.
Reklamasjon:
Før feil meldes til Sørensen Smarthus anbefaler vi at kunden undersøker om feilen skyldes forhold på sin side. Kunden mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom ikke Sørensen Smarthus får melding innen rimelig tid etter at mangel er oppdaget eller burde vært oppdaget. Lovens minimumsfrist gjelder. Dersom kunden kan godtgjøre at produktet ikke fungerer slik Sørensen Smarthus har beskrevet at det skal gjøre, må kunden melde dette til Sørensen Smarthus slik at Sørensen Smarthus kan iverksette tiltak for avhjelp.
Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige hensyn forutsetter Sørensen Smarthus at reklamasjon alltid rettes skriftlig via e-post eller brev. Det bør fremgå av meldingen hvilke mangelsbeføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner etter Forbrukerkjøpsloven som skyldes feil eller mangler ved produktet, skal tjenesteyter bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder frakt. Ved reklamasjon fra annet enn en forbruker plikter kunden å følge Sørensen Smarthus sine generelle returrutiner og -betingelser. Sørensen Smarthus sine forpliktelser overfor kunde begrenses da til å overholde eller videreføre garantilovnaden som følger med varen. Det understrekes av eventuelle utgifter til frakt o.a. i forbindelse med reklamasjon eller retur må dekkes av kunden når kunden ikke er en forbruker.
Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan forbruker på visse vilkår gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake, retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning) etter gjeldende bestemmelser i Forbrukerkjøpsloven. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspunkt to år etter at kjøper mottok varen.
Sørensen Smarthus er ikke under noen omstendigheter ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler.
Support og kundestøtte:
Tekniske spørsmål om produkter kjøpt fra Sørensen Smarthus kan rettes til vår tekniske avdeling på telefon 48109076 i hele garantiperioden (2 år). Tekniske spørsmål kan også rettes på mail til support@sorensen-smarthus.no. Se vår supportside for mer informasjon.
Avbestilling:
Ved avbestilling må kunden gi beskjed så snart som mulig, på telefon eller via e-post. Dersom avbestillingen kan bekreftes før bestilte varer er sendt fra Sørensen Smarthus/sentrallager, vil du unngå gebyr for uavhentede pakker.
Angrerett:
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom
prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Angreretten gjelder ikke for næringskjøp og ved kjøp av online programvare/spill, eller programvare der forsegling er brutt eller programvaren er installert på en datamaskin du kjøper. Spesielt for tonerkassett, blekkpatron og annet lignende forbruksmateriell, både når det kjøpes separat eller som del av en vare, f.eks. en skriver, gjelder at dette ikke må åpnes fra lukket pose eller på annet vis tas i bruk, ellers faller retten til å angre kjøpet for gjenstanden bort. Returretten gjelder heller ikke ved kjøp over disk i vår ekspedisjon.
Lovbestemt angrerettskjema følger med alle pakker. Er dette kommet bort under forsendelsen anbefaler vi at kunden snarest tar kontakt med oss for å få tilsendt nytt skjema. Dette fordi bevisbyrden for bortkommet skjema vil ligge tungt på kunden ettersom dette er fysisk festet sammen med adressekortet på pakken fra oss, og skulle angrerettskjema være kommet bort vil da heller ikke pakken komme frem.
Angrerett ved kortbetaling/forskudd eller betalingsutsettelse:
Dersom du angrer på kjøpet etter at vi har fakturert varen fra oss er det for sent å avbestille og du må benytte angreretten. Vår anbefaling for at dette skal gjennomføres på enkleste måte er:
Hent pakken på postkontoret, fyll ut angrerettskjema og legg den oppi pakken. Adressèr pakken til: Sørensen Smarthus, Skytterveien 19, 1392 Vettre.
Retur som uavhentet:
Går pakken i retur til oss uten at du underretter oss skriftlig på forhånd og uten å ha betalt returporto, er ikke angrerettlovens krav til kjøper oppfylt og du blir da fakturert for alle omkostningene vi har hatt med å sende deg varen. Dette vil si frakt begge veier samt ekspedisjonsomkostninger og evt. verditap dersom varens utsalgspris går ned mens den er borte fra vårt lager. Slike prisnedganger må påregnes som normalt. For næringskjøp, altså kjøp der annet navn enn privatperson er ført på faktura, gjelder ingen angrefrist eller returrett. Retur må avtales skriftlig på forhånd, og vi vil belaste et returgebyr på minimum 15% dersom retur er mulig. Næringskjøp i oppkrav der pakken ikke hentes tillegges minimum 20% returgebyr i tillegg til ordinære omkostninger.
Betaling:
Betaling skjer via Vipps, kredittkort eller paypal, .
Force majeur:
Er Sørensen Smarthus forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Sørensen Smarthus fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller å kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum
Endring i vilkårene:
Sørensen Smarthus forbeholder seg retten til å endre vilkårene, herunder som følge av endringer i lovgivningen.